wtorek, 6 sierpnia 2013

Mariola Pryzwan "Anna German o sobie"

„Człowieczy los nie jest bajką, ani snem.
Człowieczy los jest zwyczajnym, szarym dniem.
Człowieczy los niesie trudy, żal i łzy.
Pomimo to można los zmienić w dobry, lub zły.”*


"Uśmiechaj się do każdej chwili..."*


O Annie German pisałam jakiś czas temu artykuł http://dlalejdis.pl/artykuly/anna_german_zamiast_duszy_miala_muzyke, później obejrzałam serial o niej, przeczytałam też fragment książki, poświęcony właśnie jej osobie, recenzja tutaj: http://asymaka.blogspot.com/2013/03/sawomir-koper-zycie-artystek-w-prl.html.
Zafascynowana postanowiłam poznać kolejny tytuł, tym ciekawszy, że napisany jej słowami, cytatami z wywiadów z Anną German, choć nie tylko. Czułam się, jakbym zaznajamiała się z nią samą, przeglądałam jej dokumenty, zdjęcia, żyłam jej życiem przez moment...

Mariola Pryzwan to nazwisko znane mi, ponieważ czytałam jej książkę o niezwykłym człowieku, Zbyszku Cybulskim. Recenzja tutaj, klik >.
Autorka z wykształcenia jest polonistką, z zawodu bibliotekarką, pasjonuje się zaś biografiami, to wszystko można wyczytać na okładce. Lubi swoich bohaterów, a to, że darzy ich ogromnym sentymentem czuć w jej literaturze, w tym, jak przedstawia te niezwykłe, nietuzinkowe osoby.

Któż z nas nie kojarzy "Tańczących Eurydyk", piosenki "Człowieczy los","Balu u Posejdona"? Anna German miała wspaniały, przepiękny głos, a zamiast duszy miała muzykę!
"Była zjawiskiem muzycznym" zaczyna tytułem wstępu Mariola Pryzwan.
25 sierpnia zeszłego roku minęła 30 rocznica jej śmierci, wycierpiała wiele w swoim życiu, ale muzykę kochała niezmiennie, podobnie jak męża i synka.
Nikt nie przejdzie obojętnie obok jej śpiewu, powoduje on dreszcze i wzruszenie.
W Polsce dużo mnie doceniana jak w byłym ZSRR, dlatego cieszę się, że powstał ten serial, ponieważ młodzi ludzie nie znają jej historii, a znać powinni.
Anna German to postać niezwykła. Dziewczyna wysoka, z czego nie była zadowolona, wiecznie jej o tym przypominano i podkreślano to, stremowana występami na scenie, przed dużą publicznością, z czym poradziłą sobie również,choć wiele musiało ją to kosztować, przyjmowana bardzo entuzjastycznie przez fanów i miłośników jej twórczości,uwielbiała śpiewać i robiła to całą sobą.
Mariola Pryzwan na początku książki ujawnia, że Anna German "nie lubiła mówić o sobie, tym cenniejsze są jej wypowiedzi", doceńmy ich wartość i przeczytajmy tę książkę, poznajmy Annę German, która była Polką z wyboru, nie z pochodzenia i nie z przymusu. Polecam całym sercem, szczere i pełne emocji, prawdy wypowiedzi, słowa, jakich dzisiaj brakuje, wartości, jakich dzisiaj nikt nie wyznaje, zasady, jakimi mało kto się w naszych czasach kieruje...

Mariola Pryzwan "Anna German o sobie" , Wydawnictwo MG, 2012

Na koniec piosenka, którą darzę ogromnym sentymentem...
"Uśmiechaj się do każdej chwili..."*
* fragmenty piosenki "Człowieczy los", słowa Alina Nowak, muzyka Anna German

3 komentarze:

  1. O Annie German więcej dowiedziałam się dzięki serialow. Cieszę się, że mogłam przeczytać tę książkę, wielu rzeczy się dowiedziałam. Większym sentymentem obdarzyłam artystkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiek, słyszałam masę opinii, że serial nie oddaje prawdy, czy tak jest faktycznie, nie wiem... chyba tylko mąż i znajomi Anny mogą wiedzieć, jak to było...
      i ja mam ogromny szacunek i sentyment do Jej osoby :)

      Usuń
  2. Wspaniała postać! Osoba Anny German powinna być inspiracją dla każdego :) Zachęcam do komentowania ksiązki na http://sto65cm.blog.pl/ - znajduje sie tam moja recenzja, ale chętnie usłyszę też Wasze opinie!

    OdpowiedzUsuń