środa, 22 stycznia 2014

"Cukierek dla dziadka Tadka" Ivona Brezinova.

Jest to książeczka dla dzieci, ale poruszono w niej temat trudny i skomplikowany, dlatego polecam wszystkim całym sercem tę historię. Czytałam ją rok temu mojemu wówczas pięcioletniemu synkowi i myślałam, że niewiele z niej rozumie, a jednak... zaskoczył mnie i to pozytywnie.
Mamy tu rodzinę na pozór normalną. Jest mama, która pracuje w domu przy tłumaczeniach, jest tata, dziadek, mały Jaś i pradziadek, wspomniany w tytule dziadek Tadek. Pewnego dnia przyprowadza go do domu policja, ponieważ nie może sobie przypomnieć, gdzie mieszka. Nikt z całej rodziny nie łączy tego z innymi  dziwnymi sytuacjami, aż do momentu, kiedy zachowanie dziadka staje się groźne, niebezpieczne dla osób z jego otoczenia i dla niego samego także. Mały chłopiec kocha dziadka Tadka najbardziej na świecie, czasem to on bardziej zajmuje się nim, niż odwrotnie, a przecież sam jest jeszcze dzieckiem.
W zabawny, prosty, a jednocześnie bardzo umiejętny sposób autorka oswaja nas z tą straszną chorobą, która przypałętała się do starszego człowieka. Uczy nas, a przede wszystkim nasze dzieci zrozumieć istotę choroby Alzheimera, bo o nim mowa.
Fragment książki:
" - Co tu robisz? Kim ty w ogóle jesteś?
Jasia zatkało.
  - Ja... przecież ja jestem Janek.
  - Janek? - powtórzył powoli dziadzio Tadzio, jakby tego imienia nigdy nie słyszał.  - Aha. No jasne. I kocham cię, tak?  - Wyglądało na to, że dziadzio Tadzio wreszcie sobie przypomina.
  - Kochasz mnie -przytaknął Janek gorliwie. - I ja ciebie też. Bardzo mocno."

Polecam Wam tę niebywale mądrą i wzruszającą książkę, za którą dziękuję bardzo Wydawnictwu STENTOR.

7 komentarzy:

  1. Książka musi byc bardzo ładna. Widać już po fragmencie ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, ja oczywiście się przy niej popłakałam, ale to u mnie normalne, bo ja taki płaczek jestem...

      Usuń
  2. Aniu no nie rozumiem tej wymianki, chyba jestem głupia.. Kto komu wysyła tek książki i jak na zawsze czy co??:D Eee to dla mnie wyższa szkoła jazdy. Aaa właśnie książki Tobie ja wyślę ale niestety w poniedziałek, nie pogniewasz się,że tak późno??Dośle jeszcze parę innych może Cie zaciekawią:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda Skarbie, że wczoraj nie zajrzałam, bo tak mogłabyś jeszcze wziąć udział... ale przed następną najwyżej dam ci wcześniej znać, zawsze trzeba pytać, przecież nikt z nas nie wie wszystkiego!

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. polecam dzieciom, jak tez dorosłym, zbliża się Dzień Dziadka...

      Usuń
  4. Wzruszyłam się.

    Jest jeszcze piękna książka o przemijaniu "Jesień liścia Jasia " Leo Buscaglia. Warta polecenia. Niby dla dzieci, a jednak...

    OdpowiedzUsuń