sobota, 23 lutego 2013

Łukasz Wierzbicki "Afryka Kazika"



Łukasz Wierzbicki  jest menadżerem kultury i redaktorem. Osiedlił się na wsi koło Poznania. Uwielbia podróżować, szczególnie w miejsca odległe, nieznane, niezwykłe. Lubi też wycieczki rowerowe i konne po najbliższej okolicy. O "Kaziku" usłyszał po raz pierwszy od swojego dziadka, to on zaszczepił w nim miłość do podróży i polskiego podróżnika, człowieka niebywale odważnego, jak na owe czasy bardzo śmiałego i pomysłowego! Autor odnalazł i zajął się opracowaniem przedwojennych reportaży Kazimierza Nowaka z jego wyprawy do egzotycznej Afryki.
"Afryka Kazika" to cykl opowieści, opowiadań dla dzieci, które pomagają naszym pociechom poznać nie tylko niezwykłego człowieka, ale także odległe, dalekie, egzotyczne miejsca. Podróżnik przemierzył Afrykę w latach trzydziestych XX w. na rowerze !!! Spotykał niesamowitych tubylców, przemierzał odległe i dzikie tereny, był za pan brat z przyrodą, czasami jego wędrówki były bardzo niebezpieczne, mrożące krew w żyłach, zagrażające życiu ! Bywały też przygody interesujące, wesołe, zabawne, a Kazik był człowiekiem ciekawym świata, innych kultur.  Z tą książką naprawdę nie można się nudzić, a zdarzenia w niej opisane są tak nieprawdopodobne, że aż niemożliwe, a jednak prawdziwe!
Uważam, że świetnym pomysłem było ujęcie tych reportaży w sposób przystępny dla dzieci, bo może być to naprawdę godna zainteresowania pozycja w ich rękach!
Bawiliśmy się z tą książką wspaniale, palcem maszerowaliśmy po mapie, która jest dodatkowym gadżetem, zaznaczone są na niej miejsca, które odwiedził nasz bohater w latach 1931-36.
A oto cytat:
"Spytacie pewnie, jak zrodził się w mojej głowie szalony pomysł, by rowerem ruszyć na podbój dzikich krajów? Jako dziecko uwielbiałem słuchać historii o dalekich krajach i egzotycznych przygodach. Dorosłem, urosła mi długa broda, a głowa niemal zupełnie wyłysiała, wciąż jednak tak samo jak w dzieciństwie fascynują mnie dalekie kraje i egzotyczne przygody. Zarabiam na życie pisząc artykuły i robiąc zdjęcia dla gazet. W trakcie mych podróży spotkałem wielu innych podróżników, którzy opowiadali niezwykłe historie o dzikiej Afryce."
Kazimierz Nowak chciał sam przekonać się, ile jest prawdy w opowieściach innych ludzi, postanowił pojechać rowerem, gdyż we wszystkich inne miejscach zawsze towarzyszył mu ten kompan, jak mawiał o nim podróżnik.
Polecam jak najbardziej, muszę przyznać, że chociaż jestem dorosłą osobą, a książka skierowana jest do młodego czytelnika, sama wyśmienicie spędziłam czas czytając o tym niezwykłym człowieku.
Za możliwość poznania Afryki oczami Kazika dziękuję bardzo Wydawnictwu BIS. To książka inna niż wszystkie, gratuluję autorowi pomysłu! To strzał w dziesiątkę!

2 komentarze: